visi

Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam Keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri Balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan (QS An Nahl [16]:97).



Friday, January 6, 2012

Ciri2 orang Munafiq .

(02/03)

Shahabatku ..

Sampai kpd tingkatan munafiq yg sebenar2nya munafiq .. Manusia akan melalui bbrp sifat, diantara tanda2 munafiq yg harus kita waspadai adlh sbb :

1. “Empat hal bila ada pada seseorang maka dia adalah seorang munafiq tulen, dan barangsiapa yang terdapat pada dirinya satu sifat dari empat hal tersebut maka pada dirinya terdapat sifat nifaq hingga dia meninggalkannya.

Yaitu,

jika diberi amanat dia khianat,
jika berbicara dia dusta,
jika berjanji dia mengingkari, dan
jika berseteru dia berbuat kefajiran”.

(HR. Al-Bukhari no. 89 dan Muslim no. 58)

Seburuk-buruk manusia adlh orang yg mempunyai dua muka, mendatangi kelompok ini dg wajah yg satu dan mendatangi kelompok lain dg wajahnya yg lain (muttafaq 'alaihi)

2. “Sesungguhnya shalat yang paling berat dilaksanakan oleh orang-orang munafik adalah shalat isya dan shalat subuh. Sekiranya mereka mengetahui keutamaan keduanya, niscaya mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak.” (HR. Al-Bukhari no. 657 dan Muslim no. 651)

3. Sedikit mengingat Allah

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu hendak menipu Allah, maka Allah membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan shalat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.” (QS. An-Nisa`: 142)

Shahabatku ..

Marilah kita berusaha utk mengenali tanda2 munafik tsb dan berusaha keras utk meninggalkannya krn beratnya azab dari Allah bagi orang2 yg munafiq ..

"Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolongpun bagi mereka." (QS. An Nisaa 145)

Ya Robb .. Berilah hamba-Mu ini petunjuk dan kekuatan utk dpt menjauhkan diri ini dari perilaku orang2 munafIq

¤alifudin¤

No comments:

Post a Comment